woensdag 9 januari 2013

Heilige nachten

Ik zou toch nog wat vertellen over de twaalf heilige nachten? Wat bedoelde ik daar precies mee, toen ik het er in mijn eerste stukje op dit blog over had? Nou, daar komt het hoor... :-)

Het gaat om de nachten in de periode tussen 25 december (eerste kerstdag) en 6 januari (Driekoningen). Deze nachten beslaan de periode tussen ons berekende kalenderjaar van 365 dagen - de loop van de zon langs de sterren van de dierenriem, en de loop van de maan, die in 353 dagen langs de dierenriem trekt. Nadat we tijdens Midwinter (rond 21 december) de kortste dag beleven, beginnen de dagen weer langer te worden: de terugkeer van het licht. Maar in die periode van kerst tot Driekoningen zijn de dagen even lang. Het is alsof de tijd even stilstaat. Deze 'opening in de tijd' wordt van oudsher gebruikt voor bezinning. Het zou een periode zijn waarin hemel en aarde dichterbij elkaar staan en daarom de beste tijd zijn voor introspectie en het opdoen van nieuwe inspiratie. Ook wordt er gezegd dat deze periode een voorspellende waarde heeft voor de twaalf maanden van het komende kalenderjaar.
 
Voor mij is het nog steeds een zoektocht naar hoe je het meeste uit de twaalf heilige nachten kunt halen, en of het inderdaad waar is wat er allemaal wordt beweerd. Feit is dat ik deze periode in elk geval een mooi moment voor bezinning vind. Net als voor veel andere Nederlanders zijn de kerstdagen voor mij vooral gevuld met familiebezoek en lekker eten. Ook prima natuurlijk, maar ik vind het jammer dat ik op die manier weinig ruimte heb om stil te staan bij wat we eigenlijk vieren tijdens die dagen en wat dat betekent voor mij. Door aandacht te besteden aan de heilige nachten, kan ik die tijd uitgebreid nemen. Tot nog toe wordt dat ieder jaar een stapje serieuzer. 

Deze keer heb ik een dagboek bijgehouden waarin ik mijn dromen opschreef en een verslag van mijn belevenissen per dag maakte. Daarnaast las ik elke dag een sprookje, dat ik random uitkoos. Als ik er literatuur over in huis had, las ik ook over de symboliek van het betreffende sprookje. Zou dit me nu iets kunnen vertellen over de komende maanden? Ik heb op het moment nog geen idee hoe ik het moet interpreteren. Heeft het een voorspellende waarde voor aardse, materiële gebeurtenissen? Of is dit innerlijke ontwikkelstof voor mij? Ik ga het onderzoeken en in ieder geval was het doen van al die dingen een goede wilsoefening in de afgelopen heiligenachtenperiode. 


1 opmerking:

  1. ik moet bekennen dat ik er allemaal helemaal niets van af weet, maar ik vind het wel heel interessant wat je er allemaal over op schrijft! Thanx.

    BeantwoordenVerwijderen