donderdag 31 januari 2013

Hans en Grietje

Eerder vertelde ik al over de twaalf heilige nachten en de sprookjes die ik las in die periode. Elk van die nachten zou een connectie hebben met één van de twaalf maanden van het jaar. Ik kan het nog niet helemaal doorgronden, maar voor mij is het in ieder geval een mooi aanknopingspunt voor bezinning en ik heb vaak een soort religieus gevoel bij die periode. Dit fijne gevoel probeer ik mee te nemen de rest van het jaar in. Dat doe ik door stil te staan bij de jaarfeesten (waarover later vast meer) en dit jaar ook door telkens even terug te blikken in mijn dagboekje dat ik tijdens de heilige nachten bijhield.

Ik koos elke dag een sprookje uit de grote Grimm en las dan over de betekenis ervan, als ik er iets over kon vinden. Mijn plan was om op dit blog elke maand even stil te staan bij het sprookje dat dan bij die maand zou horen en er telkens een tekening bij te maken. Bijna zou dit voornemen direct al sneuvelen, maar op de laatste dag van januari dan tóch nog een blog over... Hans en Grietje. 

Over de betekenis van dit verhaal heb ik het een en ander gelezen in 'De verborgen wijsheid van het sprookje' van Mellie Uyldert. Heel kort samengevat, schetst zij dat het verhaal symbool staat voor de cyclus van het leven. Eerst zijn Hans en Grietje nog veilig bij hun ouders, vergelijkbaar met de voorgeboortelijke sfeer. In het snoephuisje zijn ze in de greep van de heks, die staat voor de waan van het aardse denken. Uiteindelijk keren ze terug naar huis, naar hun oorsprong. Hans staat voor het lichaam, dat veel te veel aandacht krijgt op aarde. Grietje staat voor de ziel, die de lasten draagt en te weinig verzorging krijgt. Het is eigenlijk wel heel kort door de bocht om hier even in een paar zinnen een heel hoofdstuk samen te vatten, maar hopelijk geeft het toch een indruk.

Een beeld dat bij Hans en Grietje direct naar voren komt, is voor mij het snoephuisje van de heks. Meestal maak ik niet van die felgekleurde en gedetailleerde tekeningen (en meestal maak ik er ook niet zulke brakke foto's van :-s), maar die stijl paste voor mij het beste bij dat huisje. 

2 opmerkingen:

  1. Ik wist niet dat Hans en Grietje zelf ook een betekenis hadden. Nu ik dit zo lees, zie ik het wel. Mooi uitgelegd :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk, ik kijk al uit naar de andere 11 sprookjes! Ik heb afgelopen maanden een cursus sprookjes en de antroposofischescholingsweg gevolgd, dus ben erg geïnteresseerd.

    BeantwoordenVerwijderen